رفتن به محتوای اصلی
021-38968 contact [ @ ] sadr-net.ir
تفاوت دستگاه NVR و DVR چیست و کدام بهتر است؟

نخستین کاری که باید قبل از تنظیم یک سیستم نظارت تصویری انجام دهید انتخاب یک سیستم امنیتی DVR یا NVR است. از آنجایی که انتخاب شما موارد مهم بسیاری از جمله هزینه، نصب، بهترین کیفیت ویدئویی که می‌توانید انتظارش را داشته باشید و همچنین بسیاری موارد دیگر را تعیین می‌کند، بسیار مهم است. ما در این مقاله به توضیح تفاوت NVR و DVR، ضبط کننده‌های تصاویر به صورت دیجیتال یا شبکه‌ای، نحوه کار کرد آن‌ها و اینکه کدام یک برای شما بهتر و مناسب تر است می‌پردازیم. با شرکت مهندسی صدر همراه باشید.

NVR و DVR چیست؟

NVR مخفف Network Video Recorder یا ضبط کننده ویدئویی شبکه است و با نام دستگاه ضبط تحت شبکه نیز شناخته می‌شود، این اسم معمولاً در برابر DVR که مخفف Digital Video Recorder یا ضبط کننده ویدئویی دیجیتال است به کار برده می‌شود و ضلع مقابل دستگاه DVR می‌باشد.

نحوه کارکرد NVR و DVR

در اصل هر دو نوع دستگاه NVR و DVR وظیفه ضبط فیلم را بر عهده دارند. تفاوت بین NVR و DVR در نحوه پردازش داده‌های ویدئویی است. سیستم‌های DVR داده‌های ویدئویی را در روند ضبط فیلم پردازش می‌کنند، در حالی که سیستم‌های NVR داده‌های ویدئویی را در دوربین رمزگذاری و پردازش کرده، سپس آن را به ضبط کننده NVR که برای ذخیره سازی و مشاهده از راه دور استفاده می‌شود، انتقال می‌دهند.

DVRها و NVRها داده‌های ویدئویی را در انواع متفاوتی دریافت می‌کنند، از این رو به انواع مختلف دوربین نیز نیاز دارند. بیشتر NVR‌ها با دوربین‌های IP (دوربین تحت شبکه) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که DVR‌ها با دوربین‌های آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم مبتنی بر DVR یک سیستم امنیتی با سیم است؛ در حالی که سیستم‌های NVR می‌توانند یک سیستم با سیم یا بدون سیم باشد.

مزایا و معایب سیستم‌های DVR

پیشرفت در کیفیت بالای آنالوگ در سال‌های گذشته باعث کاهش تفاوت بین NVR و DVR در وضوح بین این دو سیستم شده است. احتمالا متوجه این موضوع شده‌اید که قیمت سیستم‌های مبتنی بر DVR پایین تر از قیمت سیستم‌های مبتنی بر NVR هستند. قیمت پایین تر یک مزیت مهم در سیستم‌های DVR به حساب می‌آید.

اما سوال اینجاست که آیا توازنی در این نرخ نسبت به کاربرد وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال ما باید هر یک از اجزای سیستم DVR را تجزیه کنیم.

اجزای یک سیستم DVR
اجزای یک سیستم DVR

دوربین‌های آنالوگ سیستم امنیتی DVR

دوربین‌های آنالوگ یکی از تفاوت‌های اصلی بین NVR و DVR محسوب می‌شوند. دوربین‌های مورد استفاده توسط سیستم DVR باید دوربین‌های امنیتی آنالوگ باشند. این دوربین‌ها عموما به عنوان دوربین‌های مدار بسته (CCTV Cameras) شناخته می‌شوند. بیشترین صرفه جویی در هزینه که با استفاده از سیستم DVR حاصل می‌شود، مربوط به این دوربین‌ها است. در سیستم DVR دوربین‌های آنالوگ یک سیگنال آنالوگ را به ذخیره ساز (Recorder) ارسال می‌کنند و سپس تصاویر در DVR پردازش می‌شوند. مزیت این سیستم کاهش پیچیدگی مورد نیاز دوربین در مقایسه با سیستم NVR است.

کابل کواکسیال BNC

در سیستم DVR، دوربین آنالوگ از طریق یک کابل کواکسیال BNC به ضبط کننده DVR متصل می‌شود. با توجه به برخی محدودیت‌ها ممکن است استفاده از کابل کواکسیال مطلوب به نظر نرسد. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • با توجه به اینکه کابل کواکسیال نمی‌تواند انرژی دوربین را تامین کند، از این رو دو رشته کابل مربوط به برق و فیلمبرداری در داخل یک کابل قرار گرفته است. این کابل‌ها در انتها جدا می‌شوند تا عملکردی جداگانه ارائه دهند. به این ترتیب لازم است دستگاه DVR در نزدیکی پریز برق نصب شود.
  • اندازه و استحکام کابل‌های کواکسیال می‌تواند نصب را به چالش بکشد. کابل کواکسیال نسبت به کابل‌های اترنت (Ethernet) استفاده شده در سیستم‌های NVR از قطر بیشتری برخوردار است. این امر باعث می‌شود اجرای کابل‌ها در فضاهای محدود با مشکل مواجه شود. همچنین کابل‌های کواکسیال سخت تر نیز هستند و این مشکل را پیچیده تر می‌کند.
  • کابل‌های کواکسیال استاندارد از صدا پشتیبانی نمی‌کنند. از این رو برای اتصال نیاز به RCA خواهد بود. بر این اساس به دلیل محدود بودن تعداد درگاه‌های ورودی صوتی در DVR، تنها تعداد کمی دوربین قادر به ضبط صدا نیز خواهند بود.
  • کیفیت تصویر در کابل کواکسیال بعد از حدود ۹۰ متر کاهش می‌یابد. همین امر موجب کاهش امنیت تامین شده به واسطه دوربین‌ها می‌شود. علاوه بر این کابل‌هایی با کیفیت پایین نیز باعث از بین رفتن سیگنال در فواصل کوتاه تر می‌شوند.
کابل کواکسیال با برق
کابل کواکسیال با برق

ضبط کننده (Recorder) در DVR

تفاوت بین NVR و DVR در نوع دستگاه ضبط یکی از اصلی ترین تفاوت‌های این دو سیستم محسوب می‌شود. ذخیره ساز DVR به یک مجموعه تراشه (Chipset) سخت افزاری معروف به رمزگذار AD تکیه دارند. وظیفه AD پردازش جریان داده‌های خام دوربین در دستگاه ضبط ویدئویی است. از سوی دیگر به هنگام ضبط فیلم در سیستم‌های DVR نیازهای دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال:

  • در یک سیستم DVR کاربر باید هر دوربین را مستقیماً به ضبط کننده (Recorder) وصل کند. اما در یک سیستم NVR کافی است که هر دوربین فقط به شبکه متصل شود.
  • در سیستم DVR ضبط کننده (Recorder)، انرژی الکتریکی دوربین‌ها را تأمین نمی‌کند.
  • در سیستم DVR هر اتصال دوربین به یک تقسیم کننده (Splitter) نیاز دارد و با این تقسیم کننده است که دوربین فعال می‌شود.

مزایا و معایب سیستم‌های NVR

نمونه‌ای از Back Panel یک دستگاه NVR
نمونه‌ای از Back Panel یک دستگاه NVR

در بحث تفاوت بین NVR و DVR باید گفت که سیستم‌های دوربین امنیتی NVR از جدیدترین فناوری در سیستم امنیتی پیشرفته برخوردار هستند. سیستم‌های مبتنی بر NVR از سیستم‌های DVR انعطاف پذیرتر و پیچیده تر هستند.

دوربین IP

از آنجا که سیستم‌های NVR داده‌های ویدئویی را در دوربین به جای ضبط کننده (Recorder) پردازش می‌کنند، دوربین‌های موجود در سیستم‌های NVR بسیار مستحکم تر از همتایان DVR خود هستند. دوربین‌های IP در اصل دستگاه‌های مستقل ضبط تصویر به شمار می‌آیند. این گزینه، تفاوت بین NVR و DVR را در سطوح بالا مطرح می‌کند.

دوربین‌های IP دارای یک مجموعه تراشه (Chipset) هستند که قادر به پردازش داده‌های ویدئویی هستند. این داده‌های ویدئویی پس از پردازش در دوربین به ضبط کننده (Recorder) انتقال می‌یابند. بر خلاف دوربین‌های آنالوگ، دوربین‌های IP معمولاً همه قادر به ضبط و ارسال داده‌های صوتی نیز هستند. سخت افزار قدرتمند تر در دوربین‌های IP همچنین باعث بهبود عملکرد هوشمند و تجزیه و تحلیل‌های ویدئویی مانند تشخیص چهره می‌شود.

کابل اترنت

مانند سیستم‌های DVR، در سیستم‌های NVR نیز دوربین باید به ضبط کننده (Recorder) متصل باشد. با این حال، نحوه اتصال دوربین به ضبط کننده (Recorder) تفاوت بین NVR و DVR محسوب می‌شود. سیستم‌های NVR برای انتقال داده از کابل‌های استاندارد اترنت مانند CAT-5e و CAT-6 استفاده می‌کنند. نصاب‌های حرفه‌ای کابل‌های اترنت را به دلیل مزایای زیاد آن‌ها به کابل‌های کواکسیال ترجیح می‌دهند. برخی از این مزایا در زیر شرح داده شده است.

مزایای استفاده از کابل‌های اترنت

  • کابل اترنت دوربین را با استفاده از PoE (Power over Ethernet – انتقال توان الکتریکی بر بستر کابل شبکه) تغذیه می‌کند. این بدان معناست که دوربین شما برای گرفتن فیلم، صدا و انرژی الکتریکی فقط به یک کابل احتیاج دارد. بنابر این نیاز به اسپلیترهای آشفته‌ی مشابه سیستم DVR را از بین می‌برد.
  • کابل اترنت با توجه به نازک تر بودن و آسان بودن اتصالات آن در مسیر نصب نیاز کمتری به حفاری دارد.
  • تعویض کابل یا توسعه سیستم نیز قابل دسترس تر و مقرون به صرفه تر از سیستم‌های DVR است. امروزه بسیاری از خانه‌ها و محل‌های کسب و کار مدرن با توجه به سیم کشی اترنت ساخته می‌شوند. چرا که نصب این کابل‌ها آسان تر است.
  • یکی از مزیت‌های قابل توجه کابل اترنت انتقال ویژه‌ی داده‌های صوتی به صورت منطقه‌ای برای هر دوربین است.
  • نیازی نیست که در بین دوربین‌ها و دستگاه‌های ضبط کابل کشی صورت پذیرد و فقط باید در یک شبکه قرار بگیرند. از این رو نصب بسیار ساده تر و تمیز تر خواهد بود.
  • با وجود اینکه حداکثر طول کابل اترنت ۱۰۰ متر است و در فاصله‌هایی می‌بایست از سوئیچ‌های شبکه برای افزایش طول استفاده کرد، این موضوع تاثیری بر کیفیت تصویر نمی‌گذارد.
زوج‌های انتقال دهنده داده و برق در کابل شبکه (اترنت)
زوج‌های انتقال دهنده داده و برق در کابل شبکه (اترنت)

نتیجه گیری

در این قسمت به طور جزئی تر تفاوت DVR با NVR را بررسی می‌کنیم. به این ترتیب شما می‌توانید با توجه به نیاز کاربری که دارید راحت تر انتخاب کنید

به طور خلاصه می‌توان گفت بزرگترین تفاوت بین NVR و DVR دوربین‌ها و کابل کشی آن‌ها است. ضبط کننده ویدئویی شبکه (NVR) دوربین‌های IP را به صورت بی سیم (WiFi NVR) یا از طریق کابل‌های اترنت (Ethernet) ضبط می‌کند. در حالی که یک ضبط کننده ویدئویی دیجیتال (DVR) دوربین‌های آنالوگ را با استفاده از کابل‌های کواکسیال ضبط می‌کند. این بدین معناست که NVR برای ضبط دوربین‌های مداربسته تحت شبکه IP قابل استفاده است و DVR برای ضبط دوربین‌های مبتنی بر آنالوگ یا کواکسیال کاربرد دارد.

دستگاهنوع کارکرددوربین‌های مورد نیازنوع کابل
NVRضبط کننده ویدئو شبکه‌ایدوربین‌های مداربسته تحت شبکهکابل‌های اترنت Ethernet
DVRضبط کننده ویدئو دیجیتالدوربین‌های آنالوگ و کواکسیالکابل‌های کواکسیال Coaxial
بررسی تفاوت دستگاه‌های NVR و DVR

حالا DVR بخرم یا NVR؟

با توجه به مطالبی که راجع به تفاوت DVR و NVR گفته شد؛ درست است که سیستم تحت شبکه بسیار انعطاف پذیر و هوشمند است، اما سیستم‌های تحت شبکه گران تر نیز می‌باشد. بنابراین جهت انتخاب باید به نوع کاربری خود توجه کنید. در صورتی که سیستم مداربسته برای یک محیط کوچک می‌خواهید سیستم آنالوگ و DVR نیاز شما را جواب خواهد داد و نیاز به سیستم‌های گرانتر نیست. اما چنانچه نیاز به سیتم نظارتی در کارخانه‌ها یا سازمان‌های اداری و فروشگاه‌های بزرگ را دارید سیستم‌های تحت شبکه به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و ارتقا گزینه صد در صد بهتری است.

لذا توصیه می‌کنیم قبل از خرید از طریق شماره مقابل، مشاوره لازم را در این زمینه انجام دهید تا بعدا دچار ضرر مالی نشوید. 02136911339

سوالات متداول

  • دستگاه DVR ارزان تر است یا دستگاه NVR؟

    دستگاه DVR – یکی از مهمترین مزایای سیستم‌های DVR در مقایسه با سیستم‌های NVR ارزانتر بودن آنها است.

  • نوع دوربین مورد استفاده در دستگاه DVR چیست؟

    برای سیستم‌های DVR از دوربین‌های مداربسته آنالوگ استفاده می‌شود که مهمترین مسئله برای صرفه جویی در هزینه‌های خرید و استفاده از سیستم‌های دوربین مداربسته است.

  • کابل مورد استفاده در دستگاه DVR چیست؟

    در دستگاه DVR، دوربین با استفاده از یک کابل BNC کواکسیال به ضبط کننده DVR متصل می‌شود. استفاده از این کابل می‌تواند محدودیت‌ و چالش‌هایی برای استفاده از این سیستم ایجاد می‌کند.

  • نوع دوربین مورد استفاده در سیستم‌های NVR چیست؟

    در سیستم‌های NVR از دوربین‌های IP استفاده می‌کنند که دارای دستگاه‌های ضبط تصاویر و ویدئوهای مستقل هستند. فرایند ضبط تصاویر ویدئویی در این سیستم‌ها حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر انجام می‌شود. سخت افزار قدرتمندتری در دوربین‌های IP نسبت به دوربین‌های آنالوگ با قابلیت‌های هوشمند و پیشرفته و تحلیل ویدئویی مانند تشخیص چهره فراهم می‌کند.

  • DVR انعطاف پذیر تر است یا NVR؟

    استفاده از کابل‌های کواکسیال در سیستم‌های DVR باعث شده است تا انعطاف پذیری کمتری در هنگام استفاده داشته باشند. اما سیستم‌های NVR ذاتا انعطاف پذیر هستند زیرا دوربین‌های امنیتی لزوما به طور فیزیکی به طور مستقیم به ضبط کننده متصل نیستند. در عوض، دوربین‌های IP فقط باید در یک شبکه باشند.

  • کیفیت تصویر و صدا در DVR بهتر است یا در NVR؟

    سیگنال آنالوگ در مقایسه با سیستم‌های NVR یک تصویر با کیفیت پایین‌تر را نشان می‌دهد. کابل کواکسیال نیز به خوبی سیگنال صوتی را ارسال نمی‌کند و ضبط کننده‌های DVR معمولا تعداد محدودی پورت ورودی صوتی دارند. اما همانطور که ضبط کننده‌های NVR یک سیگنال دیجیتال خالص از دوربین‌ها دریافت می‌کنند، کیفیت ویدیو NVR در مقایسه بهتر از یک DVR با همان رزولوشن است.

5/5 - (5 امتیاز)
برگشت به بالا