رفتن به محتوای اصلی
021-38968 contact [ @ ] sadr-net.ir
داکت کشی شبکه

داکت کشی شبکه

داکت کشی شبکه در حقیقت یکی از مراحل پسیو شبکه می باشد که پس از طراحی شبکه اجرا شده و مسیرهایی که در نقشه تعیین شده، به شکل عملی پیاده سازی می شود. لازم به ذکر است که یکی از کاربردی ترین و مهم ترین روش های بسترسازی به منظور نصب تجهیزات که احتیاج به کشیدن کابل دارند، همین داکت کشی شبکه می باشد.

داکت چیست؟

داکت عبارت است از یک کانال از جنس پلاستیک و یا PVC که برای قرار گرفتن کابل روکار از آن استفاده می گردد. از داکت برای عبور انواع کابل های شبکه، کابل های برق، تلفن و… استفاده می شود. به دلایل مختلفی از داکت در زیرساخت شبکه استفاده می شود، دلیل اول آنکه موجب حفاظت از سیم ها می شود، به گونه ای که مانع گره خوردن و پیچیدن آن ها به یکدیگر خواهد شد. دلیل دوم آنکه موجب زیبایی می شود و شلوغی و بی نظمی را از بین می برد و دلیل سوم آنکه استفاده از داکت باعث می شود تا روند عیب یابی و یا حتی تغییر سیستم و سیم کشی ساختمان به آسانی انجام شود.

داکت
داکت

نکات مهم در داکت کشی شبکه

اگر داکت کشی شبکه و کابل کشی  به شکل اصولی و کاملا استاندارد انجام نشود در آینده ای نزدیک شبکه با مشکل و اختلال مواجهه خواهد شد. مشکلات به وجود آمده نیز به طور مستقیم بر روی کارایی شبکه تاثیر دارند و هر بار شما را مجبور به پرداخت هزینه هایی بابت عیب یابی و تعمیر می کند. اما نکاتی که در داکت کشی شبکه باید مدنظر داشته باشید به شرح زیر است:

یک

1.قبل از داکت کشی شبکه باید یک نقشه ی دقیق در اختیار داشت. نقشه باید براساس معماری بنا و نیازهای شبکه ی داخلی طراحی شده باشد. مواردی همچون بهینه بودن متراژ و نویز، محل قرار گیری کابل ها، محل قرار گیری سرورها، محل قرارگیری دیتاسنترها و… باید در نقشه مشخص شده باشد.

2.داکت هایی که قرار است در شبکه مورد استفاده قرار گیرند باید بسیار محکم باشند وطبق اصول به دیوار و یا سقف متصل شوند. استفاده از هر ابزار غیراستاندارد دیگری (میخ، چسب و…) برای متصل کردن داکت ها به دیوار یا سقف موجب کاهش کیفیت کاری شما می شود بنابراین بهتر است اجرای داکت کشی شبکه به افراد متخصص و حرفه ای سپرده شود.

3.برای آنکه سیم ها در داخل داکت به خوبی قرار گرفته شوند می بایست زاویه ها و کنج ها به خوبی به یکدیگر متصل باشند. در حقیقت یکی از اصلی ترین و مهم ترین اهداف در بحث داکت کشی شبکه، پنهان بودن سیم ها و کابل ها می باشد. اگر پس از داکت کشی، سیم ها همچنان قابل رویت باشند باید گفت که داکت کشی به شکل صحیح انجام نشده است.

4.شرایط محیط کاری، رعایت استانداردها و ایمنی در داکت کشی و سلیقه ی نصاب و کارفرما نیز جزو موارد دیگری هستند که در داکت کشی باید حتما مورد توجه قرار گرفته شوند.

دو

ترانکینگ چیست؟

ترانکینگ محصولی تخصصی تر از داکت است. ترانکینگ به شکل یک محفظه ی دربسته است و قابلیت عبور کابل های بیشتری را نسبت به داکت دارد. علاوه بر این قابلیت نصب پریز برق، پریز شبکه و پریز تلفن را هم دارا می باشد و به طور کلی از لحاظ کیفیت در رتبه ی بالاتری از داکت قرار دارد.

تفاوت داکت و ترانکینگ

1.ترانکینگ دارای مکانیزمی می باشد که می توان بر روی آن پریز برق و شبکه و تلفن را به صورت مستقیم جاسازی نمود اما داکت ها فاقد چنین قابلیتی هستند. استفاده از پریزهای برق، شبکه و تلفن در داخل ترانک یک مزیت مهم به شمار می آید چرا که به یکپارچه سازی و نظم بخشی زیرساخت کمک می کند.

2.داکت ها در مقایسه با ترانک ها مقاومت کمتری در برابر ضربه دارند.

3.داکت ها به گونه ای طراحی شده اند که امکان پذیرفتن پارتیشن را ندارند و این درحالیست که در ترانکینگ می توان از پارتیشن استفاده نمود. پارتیشن یک قطعه ای است که برای مجزا کردن کابل های برق، تلفن و شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

4.با توجه به جنس و ظاهر بهتر ترانک نسبت به داکت، قیمت ترانک بالاتر از داکت است. داکت ها ارزان قیمت تر بوده و راه اندازی و نصبشان سریعتر از ترانک انجام می شود.

داکت و ترانک
جمع بندی

خدمات داکت کشی و ترانکینگ جزو خدمات پسیو شبکه به حساب می آیند. پس از طراحی پلن بسترسازی شبکه، اجرای کابل کشی و پس از آن عملیات داکت کشی و یا ترانکینگ آغاز می شود.برای محافظت از کابل های شبکه بسته به بودجه و یا سلیقه و انتخاب کارفرما یکی از روش های داکت و یا ترانکینگ انتخاب می شود.

با توجه به کلیه موارد ذکر شده می توان گفت که برای اجرای زیرساخت شبکه ترانک راه حل بهتری می باشد چرا که از هر لحاظ باکیفیت تر و مطمئن تر است اما با توجه به بالاتر بودن قیمتش بهتر است در مواردی هم از داکت استفاده شود. تنها مزیت داکت نسبت به ترانک قیمت پایین تر و نصب و راه اندازی سریعتر می باشد.

5/5 - (5 امتیاز)
برگشت به بالا