رفتن به محتوای اصلی
021-38968 contact [ @ ] sadr-net.ir
نمونه قرارداد پشتبانی شبکه

با توجه به نیاز امروز مدیران شبکه و همچنین سازمان‌ها به پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری خود بر آن شدیم تا نمونه قرارداد خدمات پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری را در اختیار شما مدیران شبکه، کارشناسان شبکه و همکاران محترم در حوزه خدمات شبکه و پشتیبانی شبکه و همچنین کارفرمایان گرامی قرار دهیم. این نمونه قرارداد خام بوده و شما می‌توانید پس از دانلود یا مشاهده نمونه قرارداد خدمات پشتیبانی شبکه، به صورت کاملا رایگان اقدام به تغییر بندها و تبصره‌های آن بر اساس شرایط پروژه خود مانند نوع قرارداد، مدت زمان اجرا و همچنین هزینه‌های پشتیبانی کنید.

فهرست محتوا نمایش

جهت مشاوره و اعزام کارشناس به منظور بررسی زیرساخت با شماره ۰۲۱۳۶۹۱۱۳۳۹ تماس بگیرید.

مفاد قرارداد پشتیبانی شبکه شامل چه مواردی است؟

در یک قرارداد پشتیبانی شبکه باید شرایط قرارداد و انتظاراتی که طرفین از یکدیگر دارند، به طور صریح و واضح درج شود تا در آینده هیچکدام از طرفین نتوانند از زیر مسئولیتی که پذیرفته‌اند، شانه خالی کنند. به طور کلی و خلاصه، موارد ضروری که در قراردادهای پشتیبانی شبکه باید به آن‌ها پرداخته شود عبارتند از:

  • درج اسامی طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • ذکر کلیات قرارداد
  • تاریخ عقد قرارداد
  • مدن زمان قرارداد
  • مبلغ توافق شده برای انجام خدمات
  • درج تعهدات کارفرما و پیمانکار
  • شرایط فسخ قرارداد

خدمات پشتیبانی شبکه شرکت مهندسی صدر شامل چه مواردی می‌شود؟

عمده فعالیت این شرکت در زمینه پشتیبانی شبکه و کامپیوتر می‌باشد. که بیش از 10 سال در این زمینه سابقه کاری دارد و در این مدت با بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تجاری، بازرگانی، تولیدی، کارخانجات و… قرارداد همکاری داشته و تجربه کسب نموده است. در طول مدت قرارداد پشتیبانی شبکه این شرکت مراحل زیر انجام می‌پذیرد:

  • ثبت و بایگانی کلیه مراحل خدمات پشتیبانی
  • ارائه و ثبت کلیه مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز به تقکیک مکان و تجهیزات
  • ارائه مشاوره‌های مورد نیاز جهت بهینه‌سازی سیستم‌های رایانه‌ای
  • انجام رفع نواقص (سخت‌‌افزاری و نرم‌‌افزاری) بر اساس اعلام کارفرما
  • به روز رسانی آنتی ویروس و نصب patchهای امنیتی
  • سرویس ادواری از کلیه تجهیزات و ادوات رایانه‌ای و انجام کنترل‌های لازم (QC)
  • بازدید دوره‌ای از کلیه مراکز
  • تهیه و تنظیم شناسنامه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم، ادوات و تجهیزات انفورماتیکی
  • سرویس اولیه کلیه سیستم‌های رایانه‌ای
  • تعمیر دستگاه‌های معیوب و نصب نرم‌افزارهای لازم

ممکن است مشکلات احتمالی در طول ایام تعطیلات رخ دهد و مشتری در دسترس نباشد. کارشناسان فنی شرکت مهندسی صدر کلیه ایرادات احتمالی را حتی در صورت تعطیل بودن مرکز برطرف خواهند کرد. همچنین در صورتی که سؤالاتی مرتبط با خدمات شبکه داشته باشید، کارشناسان فنی این مرکز آماده پاسخ گویی خواهند بود.

وقتی یک قرارداد پشتیبانی شبکه به دستتان می‌رسد حتماً موارد زیر را بررسی کنید:

آیا در قرارداد شما به حق واگذاری اشاره‌ای شده است؟

شرکت پشتیبانی شبکه موظف است نیروی کاری را برای شما تامین کند که در استخدام خودش باشد. شرکت‌هایی هستند که از نیروهای فریلنسر استفاده می‌کنند یا کارشناس‌هایی را از شرکت‌های همکار به اصطلاح قرض می‌گیرند.

کمترین ضرر این کار برای شما این هست که نیروی اعزام شده به شرکت شما هیچ احساس مسئولیتی در قبال مشکلاتتان نخواهد داشت. این را کنار بگذارید سایر مشکلات حقوقی که ممکن است حضور یک شخص بیمه نشده در شرکت شما به وجود بیاورد.

راهکار مقابله با چنین مشکلی چیست؟

  • ابتدا پیمانکار پشتیبانی شبکه خود را موظف کنید تا در قرارداد این بند را ذکر کند: پیمانکار حق واگذاری کار به پیمانکار یا شخص ثالث را ندارد.
  • و سپس در ابتدای همکاری لیست بیمه شرکت خدمات شبکه را از آن‌ها بخواهید تا مطمئن شوید نیرویی که برای شما اعزام می‌کنند در استخدام خودشان است.

آیا در قرارداد پشتیبانی شبکه بندی برای تضمین عدم افشای اطلاعات شما وجود دارد؟

فراموش نکنید که پیمانکار خدمات شبکه شما به همه اطلاعات شما دسترسی دارد.

عدم افشای اطلاعات (non-disclosure agreement) یا به اختصار NDA خودش یک قرارداد حقوقی یا یک توافق نامه رسمی است که به منظور حفاظت از اطلاعات شما منعقد می‌شود. ممکن است بخواهید در کنار قرارداد پشتیبانی شبکه این توافقنامه را هم با پیمانکار خدمات شبکه خود داشته باشید که راهکار خیلی خوبی هست. ولی اگه قصد چنین کاری را نداشتید حداقل باید در قراردادتان به این موضوع اشاره شده باشد.

پیمان‌نامه عدم افشای اطلاعات در قرارداد پشتیبانی شبکه
پیمان‌نامه عدم افشای اطلاعات NDA در قرارداد پشتیبانی شبکه

آیا قرارداد شما ضمانت اجرایی دارد؟

تعارف را کنار بگذاریم! اگر پیمانکار پشتیبانی شبکه نتواند خواسته‌های شما را برآورده کند، خسارت مالی می‌بینید.

اما این خسارت چطور جبران می‌شود؟

اگر در قرارداد پشتیبانی شبکه به این موضوع اشاره‌ای نشده باشد، پیمانکار نه تنها خسارت شما را جبران نخواهد کرد، بلکه حتی از نظر قانونی شما موظف هستید هزینه حضور پیمانکار تا روز آخر را هم تمام و کمال پرداخت کنید. برای جلوگیری از چنین مشکلی حتماً از پیمانکارتون بخواهید تا بند (service-level agreement) یا به اختصار SLA را هم در قرارداد ذکر کند، یا حتی در توافقنامه جداگانه‌ای با شما SLA امضا کند.

نمونه قرارداد پشتیبانی شبکه

ماده ۱: مشخصات طرفین

این قرارداد بین شرکت مهندسی صدر به آدرس تهران، کیلومتر ۳۵ جاده امام رضا، شهرک صنعتی شنزار، میدان دوم، پلاک ۱۷/۱، و شماره تلفن 021369113490213691139902191032001 که منبعد پیمانکار نامیده می‌شود و شرکت ……………… به آدرس ……………… و شماره تلفن ……………… که منبعد کارفرما نامیده می‌شود، در تاریخ ……………… منعقد می‌گردد.

ماده ۲: موضوع قرارداد

  • 2-1 پشتیبانی شبکه حضوری و راه دور در خصوص شبکه کامپیوتری کارفرما و خدمات نرم‌افزاری و سیستمی کارفرما
  • 2-2 پشتیبانی فنی و نگهداری از سخت‌افزار و نرم‌افزار سیستم‌های موجود در شرکت کارفرما
  • 2-3 عیب یابی و بروزرسانی تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کارفرما
  • 2-4 ارائه مشاوره در حوزه خدمات IT جهت بهبود عملکرد سیستم و ارائه خدمات مشاوره در زمینه امنیت شبکه کارفرما
  • 2-5 امور شبکه و یکپارچه سازی (سرورها، طراحی شبکه، امنیت شبکه، ادوات شبکه)
  • 2-6 ارائه خدمات جهت ایجاد بستر مناسب برای نصب و راه اندازی نرم‌افزارهای کاربردی، اداری، مالی و…

ماده ۳: مدت زمان قرارداد

  • 3-1 قرارداد حاضر از تاریخ — / — / — الی — / — / — به مدت ……………… دارای اعتبار و لازم الاجرا می‌باشد.
  • 3-2 در صورت انقضاء مهلت یاد شده، قرارداد فوق قابل تمدید بوده و چنانچه تا یک ماه قبل از پایان مدت قرارداد، هیچ یک از طرفین نسبت به فسخ آن اقدام نکنند، به مدت یک سال دیگر قرارداد تمدید شده تلقی می‌گردد.

تبصره ۱: در صورت تمدید قرارداد برای نوبت بعدی، قرارداد جدید توسط پیمانکار تنظیم و تسلیم کارفرما می‌گردد.

ماده ۴: مبلغ قرارداد

دستمزد این قرارداد برای مدت یک ماه مبلغ ……………… ریال می‌باشد که در پایان هر ماه بایستی به پیمانکار پرداخت گردد.

ماده ۵: تعهدات پیمانکار

پیمانکار موظف به ارائه سرویس و خدمات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه می‌باشد. این خدمات شامل یکی از موارد زیر است:

  • 5-1 پشتیبانی از تجهیزات سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه اعم از سرورها، کامپیوترها، سوییچ‌ها و فایروال‌ها به عهده پیمانکار بوده و آنها را بصورت دوره‌ای بررسی می‌کند. در صورت نیاز به تعویض و یا تغییر باید کار با هماهنگی کارفرما انجام شود.
  • 5-2 هر گونه نصب مجدد و راه اندازی دوباره سرویس‌های موجود در مجموعه، بدون هزینه اضافی خواهد بود
  • 5-3 پیمانکار متعهد به نصب سیستم عامل و نرم‌افزارهای کاربردی بر روی کامپیوترها می‌باشد.
  • 5-4 تعمیرات مورد نیاز حتی الامکان در محل کارفرما انجام خواهد شد.
  • 5-5 آماده سازی بستر مناسب جهت نرم‌افزارهای خریداری شده توسط کارفرما نظیر نرم‌افزارهای مالی، اتوماسیون اداری، آرشیو اسناد و نرم‌افزارهای ارتباط با مشتری به عهده پیمانکار می‌باشد.
  • 5-6 پیمانکار تاجایی که ممکن است استفاده بهینه و مقرون به صرفه از امکانات به عمل می‌آورد و با بکارگیری IT در جهت پیشبرد اهداف مجموعه بکوشد.
  • 5-7 پیمانکار متعهد می‌گردد با توجه به شرح خدمات اعلام شده، کلیه‌ی خدمات قابل ارائه را با حسن نیت کامل و طبق موازین تخصصی و حرفه‌ای انجام دهد.
  • 5-8 کلیه‌ی اسناد و مدارک کارفرما جزو اطلاعات محرمانه تلقی می‌شود و از در اختیار قرار دادن آن‌ها به دیگران بدون هماهنگی کارفرما اکیدا خود داری خواهد شد.
  • 5-9 پیمانکار کلیه اطلاعات، یوزرها و پسوردهای آپدیت شده‌ی مجموعه را به مدیر شرکت تحویل می‌دهد؛ حتی اگر کارفرما در حساب و کتاب‌های خود قصور کرده باشد، پیمانکار می‌بایست این خطا را به کارفرما گزارش دهد.
  • 5-10 در صورت خرید تجهیزات جدید، پیمانکار موظف به ارتقاء کامپیوترها می‌باشد.
  • 5-11 هزینه تامین قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری به عهده کارفرما می‌باشد. پیمانکار با هماهنگی قبلی و تائید مسئول مربوطه، نسبت به تهیه و نصب قطعه معیوب اقدام کرده و فاکتور هزینه‌های وارده را جهت بازپرداخت به کارفرما ارائه می‌کند.
  • 5-12 پیمانکار موظف است پس از اعلام خرابی از طرف کارفرما اقدام به رفع مشکل به صورت تلفنی و یا ریموت کند و در صورت عدم رفع مشکل به صورت حضوری مراجعه کرده و مشکل را برطرف کند.
  • 5-13 پیمانکار در قبال خسارت‌های ایجاد شده از طریق آتش سوزی، زلزله، سیل، قطعی برق و همچنین مشکلات بوجود آمده برای سیستم‌ها، سرورها و شبکه بر اساس نوسانات برق، قطعی برق و یا قطعی اینترنت هیچ مسئولیتی ندارد.

ماده ۶: تعهدات کارفرما

  • 6-1 کارفرما ابتدا باید اشکالات ایجاد شده را به صورت تلفنی به پیمانکار اطلاع دهد.
  • 6-2 کارفرما متعهد می‌گردد پرداخت مبلغ ماهیانه مورد توافق در ماده 4 را به صورت منظم و بدون دیر کرد به پیمانکار پرداخت کند.
  • 6-3 کارفرما متعهد می‌گردد هنگام مراجعه متخصصین پیمانکار، تسهیلات لازم جهت انجام امور سرویس و خدمات پشتیبانی را ایجاد کند. (همکاری در فراهم آوردن شرایط مطلوب برای انجام خدمات پشتیبانی پیمانکار)
  • 6-4 کارفرما بایستی شرایطی فراهم کند تا پیمانکار بتواند برای اجرای تعهدات خود به طور آسان، به تجهیزات دسترسی داشته باشد و در مواردی که تعمیر هر یک از تجهیزات در محل کارفرما ممکن نباشد دستگاه مزبور را به شرکت پشتیبانی پیمانکار ارسال کند.
  • 6-5 حمل دستگاه‌های معیوب که امکان تعمیر در محل کارفرما را ندارد، به تعمیرگاه و بالعکس (آدرس قید شده از کارفرما «دفتر مرکزی») توسط کارفرما انجام می‌پذیرد.
  • 6-6 کارفرما متعهد می‌گردد که یک رایانه با مشخصات ارائه شده توسط پیمانکار را در محل کارفرما برای انجام امور پشتیبانی شبکه در اختیار پیمانکار قرار دهد.
  • 6-7 کارفرما بدون هماهنگی با پیمانکار مجاز به پیاده سازی نرم‌افزار جدید و یا اعمال تغییر در شبکه از طریق کارشناسان دیگر نمی‌باشد و در صورت خلاف تعهد خود هیچ مسئولیتی بر عهده‌ی پیمانکار نیست.
  • 6-8 کارفرما متعهد می‌گردد به منظور تسریع در امور قرارداد نماینده یا نمایندگانی را به صورت کتبی و با مشخص نمودن محدوده عملکرد آنان و نهایتا طی مدت ۱۰ روز پس از امضاء قرارداد معرفی کند.

تبصره 2: فقط درخواست‌های نماینده کارفرما یا امضاء کنندگان قرارداد که در چارچوب مفاد قرارداد می‌باشد لازم الاجراء بوده و درخواست‌های دیگر عوامل که به تایید مدیریت (کارفرما) نرسیده باشد، فاقد ارزش می‌باشد و پیمانکار هیچگونه تعهدی در قبال درخواست‌های افراد متفرقه ندارد.

ماده ۷: رفع اختلاف احتمالی

  • 7-1 چنانچه بر اثر وقوع شرایط خارج از کنترل، برطرف کردن مشکل غیر ممکن باشد و یا با تاخیر صورت گیرد، کارفرما و پیمانکار برای یافتن راه حل مناسب باید مشارکت کنند.
  • 7-2 سعی می‌شود که کلیه اختلافات احتمالی ناشی از قرارداد ابتدا از طریق مذاکره رفع شود و در صورت عدم توافق طرفین به صورت قانونی پیگیری خواهد شد.

ماده ۸: کلیات قرارداد

این قرارداد در 8 ماده، ۲ تبصره و در ۲ نسخه تنظیم گردیده و کلیه نسخه‌های آن دارای اعتبار یکسان می‌باشد و از تاریخ عقد قرارداد قابل اجراست. طرفین قرارداد متعهد به اجرای کلیه تعهدات مربوطه به خود و مفاد آن می‌باشند. در صورت هرگونه تغییر در قرارداد باید حتما به صورت کتبی و با رضایت دو طرف درج شود.

مهر و امضای کارفرما

مهر و امضای پیمانکار

سوالات متداول

  • چرا قرارداد پشتیبانی شبکه؟

    پشتیبانی شبکه از جمله خدماتی است که در حوزه برون سپاری IT قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه بعد از نصب و راه اندازی شبکه، بسیاری از مجموعه‌‌ها نیاز به خدمات پشتیبانی شبکه توسط یک شرکت مجرب برای کاهش هزینه‌های استخدام نیرو به صورت حضوری دارند، در این نوشته قصد داریم نمونه‌ای از قرارداد پشتیبانی شبکه را در اختیارتان قرار دهیم.

  • مفاد قرارداد پشتیبانی شبکه شامل چه مواردی است؟

    درج اسامی طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، ذکر کلیات قرارداد، تاریخ عقد قرارداد، مدن زمان قرارداد، مبلغ توافق شده برای انجام خدمات، درج تعهدات کارفرما و پیمانکار، شرایط فسخ قرارداد و…

  • قراردادهای پشتیبانی شبکه چند وقته هستند؟

    معمولاً قراردادهای پشتیبانی شبکه یک ساله هستند. ما در شرکت مهندسی صدر با مشتری‌های جدیدمان ابتدا برای یک دوره ۳ ماهه قرارداد امضا می‌کنیم تا جزئیات همکاری بهتر و بیشتر مشخص شود و بعد از آن این قرارداد را برای ۹ ماه آینده تمدید می‌کنیم. ولی در نهایت در هر زمان از قرارداد که مشتری بخواهد آن را فسخ کند هیچ مانعی وجود نخواهد داشت.

  • آیا به کمک خدمات پشتیبانی شبکه می‌توان اطلاعات سازمانی را طوری دسته‌بندی کرد که دسترسی‌های افراد به اطلاعات مدیریت‌شده و محدود باشد؟

    بله، می‌توان هر سطحی از محدودیت را برای افراد مختلف تعیین کرد. این محدودیت‌ها توسط مدیران ارشد شرکت سیاست‌گذاری شده و توسط ابزارهای تخصصی پیاده‌سازی می‌شود. سطوح دسترسی می‌تواند از اشخاص تا واحد‌های شرکت متغیر باشد. به عنوان مثال، دلیلی ندارد که پرسنل فنی شرکت به اسناد و مدارک واحد مالی دسترسی داشته باشند.

  • شرکت‌های پشتیبانی شبکه مشکلات نرم‌افزاری مثل نرم‌افزار حسابداری یا نرم‌افزار انبار را هم حل می‌کنند؟

    نرم‌افزارهایی مثل حسابداری و انبار هر کدام پشتیبانی خودشان را دارند. به طور کلی پشتیبانی از این نرم‌افزارها خارج از محدوده وظایف شرکت پشتیبانی شبکه است. با این حال کارشناسان شرکت مهندسی صدر سعی می‌کنند با تعامل با شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار، مشکلات آن را هم حل کنند.

این نمونه قرارداد آماده شده توسط شرکت مهندسی صدر کامل و جامع بوده و متفاوت از نمونه قرارداد اجرای شبکه است.

جمع‌بندی

این قرارداد به صورت جامع و کامل نوشته شده و می‌توانید بر اساس نیاز سازمان و همچنین شرایط خود شما اقدام به تغییر در این قرارداد کنید. در صورتی که هر یک از بند‌های آن با سیاست‌های سازمان شما و یا سازمان کارفرمای شما مغایرت دارد، آن را حذف کنید. در صورتی که شرایط خاصی وجود دارد و شما می‌خواهید که آن را اجرا کنید می‌توانید به راحتی این قرارداد را بر اساس آن شرایط تغییر دهید.

5/5 - (2 امتیاز)
برگشت به بالا