رفتن به محتوای اصلی
021-38968 contact [ @ ] sadr-net.ir
ویپ1

VOIP یک امر مهم در تجارت

VoIP مخفف کلمات Voice Over Internet Protocol است که به معنای انتقال صدا به شکل همزمان از طریق بستر اینترنت می‌باشد. تنها چند سال است که از عمر این تکنولوژی می‌گذرد اما امروزه به صورت فراگیر در سراسر جهان شاهد استفاده از این تکنولوژی هستیم. در این تکنولوژی از شبکه‌های کامپیوتری موجود به عنوان بستر تلفن جدید شما استفاده می‌شود و بدین ترتیب کلیه محدودیت‌های فیزیکی شما از بین خواهد رفت.

چرا از سیستم ویپ استفاده کنیم ؟

زمانی که مردم درباره ی VOIP می شنوند، عموما این سوال برایشان پیش می آید که : “در سیستم ویپ، صدا را به جای ارسال بر روی کابل های Voice ، بر روی کابل دیتا ارسال می کنیم ، این سیستم چه مزیتی دارد؟ “

ابتدایی ترین پاسخ به این سوال این می باشد که ، عدم استفاده از کابل مجزا برای انتقال صوت است که صرفه جویی زیادی در هزینه ها می کند. پس از عمیق تر وارد شدن به انتقال صوت بر روی شبکه ی دیتا، نسبت به بسیاری از مزایای تجارت وکسب و کار آن آگاه خواهیم شد.

سیستم تلفنی voip
سیستم تلفنی voip

کاهش هزینه کابل کشی :

راه اندازی VOIP باعث نصف شدن هزینه کابل کشی می شود. می توان به جای اینکه یک کابل برای ارتباط  Ethernet و یک کابل برای انتقال صوت کشید، صوت را نیز بر روی همان کابل Ethernet ارسال کرد.

کاهش هزینه ارتباطات :

به جای استفاده از خطوط ارتباطی پر هزینه جهت ارتباط بین دفتر ها ، با استفاده از VOIP می توان تماس را بر روی WAN انتقال داد.

افزایش بهره وری :

تلفن های VOIP پیش از هدایت شخص تماس گیرنده به سمت پست صوتی می توانند تماس را به سمت چندین دستگاه ارسال کنند.

تلفن نرم افزاری :

تلفن نرم افزاری مثال عالی درباره فرصت به دست آمده از ترکیب شبکه صوت و دیتا است .اکنون کاربران می توانند با اتصال یک هدست به لپ تاپ یا رایانه شان ، از آن به عنوان تلفن استفاده کنند. تلفن های نرم افزاری به سرعت با دیگر نرم افزار ها نظیر لیست مخاطبان پست الکترونیکی پیغام رسان های فوری و تلفن تصویری یکپارچه می شوند .

تلفن نرم افزاری
تلفن نرم افزاری

چند مورد اصطلاحات کاربردی که در سیستم های تلفنی ویپ استفاده می شود

Soft phone :

soft phone یک نرم افزار برای برقراری تماس‌های تلفنی در سیستم ویپ است که بر روی کامپیوتر نصب شده و از لحاظ ظاهر شبیه به تلفن های معمولی  با صفحه نمایش و صفحه شماره گیری است و گوشی soft phone  همان هدست است که به کارت صدای کامپیوتر متصل می‌شود.

IP phone:

در سیستم تلفنی ویپ IP Phone ها جایگزین تلفن های آنالوگ قدیمی شده اند که  وظیفه اصلی آن ها تبدیل صدای آنالوگ به دیجیتال و ارسال آن بر روی بستر شبکه می باشد.

آی پی فون ها با پشتیبانی از پروتکل SIP ، قابلیت تماس ، انتقال صدا و تصویر را بر بستر شبکه برای سازمان ها و شرکت ها فراهم می سازند.

ATA :

مبدل ATA  جهت تبدیل تلفن های آنالوگ به تلفن های تحت شبکه ی IP استفاده می شود، که نقش مهمی در بالا بردن عملکرد سیستم تلفنی ویپ و همچنین کاهش هزینه ها دارد.

TDM :

در واقع یک تکنیک است که می توان به وسیله آن جریان‌های مختلف آنالوگ و دیجیتال را به صورت  همزمان روی یک لینک مشترک پردازش کرد. این نوع درگاه ها وابسته به این که از چه ماژولی استفاده می شود قابلیت تبدیل شدن به هر یک از درگاه ها را دارند.

Call park :

در این قابلیت می توان تماس ورودی را به حالت انتظار برد یا به اصطلاح تماس را پارک کرد و با ارائه کد ادامه مکالمه را از داخلی دیگری انجام داد.

Call Waiting  :

هر داخلی، می تواند دارای تماس پشت خطی یا انتظار مکالمه باشد. تعداد تماس های پشت خطی بر اساس تلفن ویپ مورد استفاده تعیین می شود.

Call forward  :

امکان انتقال مکالمه با زدن یک کد خاص از روی Ip Phone به شماره ی داخلی دیگر را فراهم می کند.

Call Transfer :

امکان انتقال تماس  از یک داخلی به داخلی دیگر را فراهم می کند.

SipTrunk:

سیپ یک پروتکل برای برقراری تماس بر روی بستر شبکه است و ترانک به ارتباطی گفته می‌شود که بیشتر از یک مکالمه از طریق آن برقرار می‌شود. در واقع سیپ ترانک امکان برقراری تماس‌های هم‌زمان در یک شبکه با استفاده از IP را فراهم می سازد.

Getway :

مبدل های سخت افزاری ویپ امکان اتصال گوشی های آنالوگ به شبکه  ویپ جهت برقراری تماس بر روی بستر  شبکه را فراهم میکنند و رابطی بین شبکه مخابراتی  با سیستم تلفنی ویپ می باشند. در اصل گیتوی های ویپ نقش رابطِ تبدیل سیگنال های آنالوگ به پکت های دیتا را بازی می کنند تا بتوانند آن ها را از طریق شبکه انتقال دهند.

Cisco :

شرکت سیسکو یک هولدینگ معروف و بزرگ در زمینه تولید تجهیزات شبکه و ارتباطات در دنیاست.

فعالیت شرکت سیسکو طراحی، تولید و فروش سخت افزارهای شبکه، تجهیزات ارتباطاتی و ارتباطات راه دور و محصولات های تک در این زمینه است.تجهیزات تولید شده توسط شرکت سیسکو به نام های تجاری سیسکو، لینکسیس و ساینتیفیک معروف می باشند.

Asterisk :

استریسک نام نرم افزار متن باز  لینوکسی در حوزه تلفن های ویپ است که به کمک آن می توان بین چند نقطه تماس تلفنی صوتی و تصویری  رو بر روی بستر شبکه ی IPبرقرار کرد.  از قابلیت هایی که مرکز تماس استریسک ارائه می دهد میتوان به ساخت داخلی ، صندوق  صوتی ، تشکیل صف انتظار ، فکس سرور، ضبط مکالمات و … را نام برد.

5/5 - (1 امتیاز)

صدر بازرگان

شرکت مهندسی صدر (صدر بازرگان)، با ارائه بهترین خدمات شبکه، سیستم‌های نظارتی، سیستم تلفنی ویپ و اینترنت همواره تلاش کرده است که در زمینه راه اندازی، نگهداری و پشتیبانی با استفاده از باکیفیت‌ترین تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دنیا به مشتریان خود خدمت رسانی کند.

یک نظر برای این نوشته موجود است

  1. سلام ممنون از محتوای آموزشی خوب و رایگانی که در اختیار ما قرار دادید به لطف شما مسیر توسعه برای ما هموارتر شده اگر ممکن هست شما هم مثل اسپان رابین ارتباط یکسری آهنگ انتظار رایگان برای ویپ معرفی کنید
    پیشاپیش از لطف شما سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا